6 tips voor webshops tijdens black friday
Je hebt vast wel eens gehoord van Black Friday. Deze dag komt uit de Verenigde Staten en valt direct na de ”Thanksgiving”. Op Black Friday geven webshops vaak flinke kortingen, waardoor veel mensen massaal online gaan shoppen. Ze weten dat er grote kortingen te halen zijn en gaan daarom op zoek naar producten om te kopen. Veel consumenten gebruiken deze dag om cadeaus voor de feestdagen in te slaan, wat zorgt voor een grote toename in online winkelverkeer. Hieronder vind je enkele tips voor webshops om de drukte tijdens Black Friday goed op te vangen.
Zorg voor voldoende voorraad op Black Friday
Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar door de drukte kan je voorraad snel opraken. Dit is zonde, want zo loop je omzet mis. Het is dus belangrijk om voldoende producten op voorraad te hebben en je voorraad goed in de gaten te houden om te voorkomen dat je ‘nee’ moet verkopen.
Bied gratis verzending aan
Tijdens Black Friday letten consumenten extra goed op de prijs. Stel dat jij een product verkoopt voor € 30 met € 3 verzendkosten, terwijl je concurrent hetzelfde product aanbiedt voor € 32 inclusief verzending, dan kiest de klant waarschijnlijk voor je concurrent. Het is slim om de verzendkosten al in de totaalprijs mee te nemen.
Zorg voor zichtbaarheid tijdens Black Friday
Misschien heb je al een strategie bedacht om je acties te promoten, maar zorg dat je goed zichtbaar bent! Maak gebruik van kanalen zoals Facebook, Instagram of andere marketingplatformen om je doelgroep te bereiken. Zorg dat je advertenties opvallen en duidelijk zijn, zodat klanten een reden hebben om voor jouw webshop te kiezen.
Voldoende personeel tijdens de drukte
Het is moeilijk in te schatten hoe succesvol een Black Friday actie zal zijn. Het kan heel druk worden, maar misschien valt het juist tegen. Omdat je dit niet van tevoren weet, bestaat de kans dat je magazijnmedewerkers het te druk krijgen. Als je de logistiek hebt uitbesteed aan een fulfilment partner, hoef je je hier minder zorgen over te maken, want zij regelen dit voor je.
Maak gebruik van cross-selling
Tijdens Black Friday zijn klanten vaak op zoek naar meerdere producten en bekijken ze veel pagina’s op je webshop. Dit is een goed moment om extra producten aan te bieden die goed passen bij wat ze al bekijken. Door cross-selling toe te passen, kun je het aantal verkopen op je site verhogen.
Retourmogelijkheden op Black Friday
Consumenten vinden het fijn als ze producten kunnen proberen en eventueel terug kunnen sturen. Dit geeft een geruststellend gevoel en zorgt ervoor dat ze sneller opnieuw bij jou zullen kopen. Zorg ervoor dat je retourvoorwaarden duidelijk zijn en dat je een goed systeem hebt om retourzendingen snel en efficiënt te verwerken.