Fulfilment betekenis
E-fulfilment is het complete proces dat zorgt voor de afhandeling van bestellingen. Van goederen ontvangst, de orders verwerken, de levering bij klanten en het verwerken van de retourzendingen. Vaak kunnen e-fulfilment bedrijven betere afspraken realiseren met de vervoerders als de webshops zelf. Hierdoor is het vaak niet duurder om hun fulfilment uit te besteden in plaats van het zelf te doen. Wanneer een webshop kiest zijn e-fulfilment uit te besteden, heeft die geen omkijk meer naar de logistieke taken van hun bedrijf. Alle voorraden van de webshop komen bij de fulfilment center te liggen en zij zullen vanaf dan het hele orderproces overnemen. Door het uitbesteden van hun webshop logistiek, houden ze dus meer tijd over voor minstens zo belangrijke taken als marketing, klantenservice en inkoop.
De helpende hand
van webshops, salesafdelingen en winkelbevoorradingen. Vanaf het plaatsen van een online bestelling tot de bezorging bij hun klant aan de deur zorgen zij voor een snel, effectief en vlekkeloos traject. Klanten gaan er van uit dat ze tot ’s avonds laat producten kunnen bestellen en het de volgende ochtend ontvangen. Fulfilment bedrijven snappen dit en doen er alles aan om een zo laat mogelijke cut-off tijd te hanteren. Zo houden webshops hun klanten tevreden.
Verzendopties
Doordat fulfilment bedrijven vaak grote volumes per dag verzenden hebben zij de mogelijkheid om goede prijsafspraken te maken. Ook werken fulfilment bedrijven vaak met verschillende vervoerders samen. Het voordeel hiervan is dat als een van de vervoerders die dag niet kan verzenden, het fulfilment bedrijf altijd nog kan schakelen naar een andere vervoerder. Op deze manier worden de bestellingen dan toch nog dezelfde dag verzonden.
E-fulfilment proces
1. Inslag en opslag
Zodra de voorraad van de webshop bij het fulfilment center binnenkomt, wordt er gecontroleerd of alle producten voldoen aan de specificaties en of de aangemelde aantallen kloppen. Vervolgens wordt, nadat de controle en de telling zijn uitgevoerd, de nieuwe voorraad opgeslagen in het fulfilment center en aangemeld in het e-fulfilment systeem.
2. Orderverwerking
Alle bestellingen die binnenkomen op een webshop worden automatisch naar de fulfilment partij doorgestuurd doormiddel van een digitale link. De bestelling wordt vervolgens doorgestuurd naar het magazijn waar een orderpicker de bestelling zal verzamelen. Als de bestelling compleet is wordt het ingepakt en krijgt het een verzendlabel. Als webshop wordt je dus compleet ontzorgd van het orderproces.
3. Verzending
Vanaf het moment dat de bestelling wordt ingepakt, worden klanten pro-actief. Dat houdt in dat ze geïnformeerd worden over de bezorging doormiddel van gepersonaliseerde track & trace e-mails. Mocht een klant een speciaal verzoek hebben, zoals een gepersonaliseerde pakbon, factuur of flyer, kunnen fulfilment centers dit ook voor u regelen. Dit doet echter niet elk fulfilment center.
4. Retourverwerking
Als een klant iets wil retouren, kan dit eenvoudig naar het fulfilment center worden teruggestuurd. Dit kan op dezelfde manier als dat een pakketje geretourneerd wordt naar de webshop zelf. Bij binnenkomst in het fulfilment center worden de geretourneerde producten gecontroleerd en weer opnieuw geregistreerd in het e-fulfilment systeem.